Medveten Andning

Den 18 maj kl 18.30 startar nästa kurs i medveten andning.

Andningen är ett fantastiskt verktyg för att må bättre. När vi är stressade, oroliga, spända är ofta andningen snabb och ytligt, vilket påverkar vår kropp, våra tankar och känslor.  

Är du nyfiken på din andning och vill förbättra den är du varmt välkommen på kursen i medveten andning. Genom att bli medveten om sin andning och börja andningsträna, kan du förändra och förbättra hur du andas för att må bättre. En optimal andning kan leda till bättre sömn, mer energi, ökad syresättning, förbättrad astma, mindre oro och ångest, en mer avslappnad kropp.

Genom att delta på kursen ”medveten andning” eller om du går enskilt, får du mer kunskap om medveten andnings fem principer. Det är också utifrån dessa som du kommer att andningsträna för att bli medveten om din andning och förbättra den.

Andningens fem principer:

  • Näsandning: (andningen ska alltid ske in och ut genom näsan, istället för genom munnen)
  • Djupt/magen/diafragma andning: (andningen ska ske i diafragma, nere i magen, istället för ytligt högt upp i bröstet)
  • Långsam andning: (en optimal andning är 8-12 andetag/minut. Många överandas, hyperventilerar, dvs andas snabbt, 15-25 andetag/minut)
  • Rytmiskt andning: (utandningen ska vara dubbelt så lång som inandningen, istället för att andas orytmiskt då vi håller andan tex när vi koncentrerar oss)
  • Tyst andning: (harklingar, snarkningar, suckar är alla ljudliga andetag)

Fysiska träffar

På träffarna får du dela med dig av hur andningsträningen går, få stöd och råd om du stöter på motstånd så att du kan fortsätta träningen. Få svar på frågor kring filmerna du sett om medveten adning

Mellan träffarna

Mellan de träffarna andningstränar du hemma under 28-dagar för att bli medveten om hur du andas och helt enkelt lära dig att andas bättre för att må bättre. Du tränar med andningsverktyget Relaxatorn, tejpar munnen på natten för att säkerställa att munnen är stängd och har fysisk aktivitet med stängd mun. För att en förändring ska vara möjlig tränar du under 28 -dagar för att vänja kroppen vid att andas bättre.

Du får också tillgång till inspelade föreläsningar om medveten andning som du kan titta på och diskutera på träffarna.

Målgrupp: Intresserade personer som vill må bättre. Har någon typ av andningsrelaterade problem såsom stress, sömnproblem, astma, oro, ångest, smärta och värk och som vill göra en förändring för att må bättre.

Upplägg för kursen:

Datum: 18 maj, 1 juni, 15 juni

Tid: 18.30-20.00

Plats: Sandbäcksgatan 7, Karlstad

Investering: 1250 kr inkl material (går att delbetala) Betalas i samband med kursstart.

Anmälan: Skicka ett mejl till info@ask4life.se; eller skicka ett sms till: 070-3080602. Anmälan är bindande.

Betalning: Swish 123 1 00 87 62 eller Bankgiro: 814-7621

Sista anmälningsdag: 11 maj 2022

Tips!

  • Tidigare deltagare har använt arbetsplatsens friskvårdsbidrag till avgiften.
  • Det är också möjligt att dela upp avgiften, om du säger till i förväg.
  • Följ länken http://www.medvetenandning.se om du är nyfiken på vad medveten andning innebär.

Boka en föreläsning om Medveten Andning        

Hur vi andas de 1000 andetag vi tar varje timme påverkar varje liten del av vårt, våra tankar, känslor och fysiska kropp. Många har en andning med stor förbättringspotential. Du kanske är en av dem?

På föreläsningen får du mer kunskap om hur du ska andas bättre för att må bättre. Att sänka sin grundstress för att få en lugnare kropp och själ är grunden i medveten andning. Medveten andningsträning är ett effektivt verktyg vid sömnproblem, stresshantering, hjärtproblem, träning, viktnedgång, rädslor, astma och allergi.

Om du vill boka en föreläsning till din förening, arbetsplats, kamratgrupp eller något annat event, kontakta mig för offert.     

Välkommen!