Medveten Andning

Andningen är ett fantastiskt verktyg för att må bättre. När vi är stressade, oroliga, spända är troligtvis andningen snabb och ytligt, vilket påverkar vår kropp, våra tankar och känslor.  

Genom att bli medveten om sin andning och börja andningsträna, kan du förändra och förbättra hur du andas för att må bättre. En optimal andning kan leda till bättre sömn, mer energi, förbättrad astma, mindre oro och ångest, en mer avslappnad kropp. Jag kom i kontakt med medveten andning 2014 och märkte snabbt positiv skillnad när jag började andningsträna. Sömnen förbättrades avsevärt, problemen med min astma minskade, bettskenan som jag haft i många år behövde jag inte längre. 2015 blev jag instruktör i medveten andning och har sedan dess coachat klienter både enskilt och i grupp.

Genom att delta på kursen ”medveten andning” eller om du går enskilt, får du mer kunskap om medveten andnings fem principer. Det är också utifrån dessa som du kommer att andningsträna för att bli medveten om din andning och förbättra den.

Andningens fem principer:

  • Näsandning: (andningen ska alltid ske in och ut genom näsan, istället för genom munnen)
  • Djupt/magen/diafragma andning: (andningen ska ske i diafragma, nere i magen, istället för ytligt högt upp i bröstet)
  • Långsam andning: (en optimal andning är 8-12 andetag/minut. Många överandas, hyperventilerar, dvs andas snabbt, 15-25 andetag/minut)
  • Rytmiskt andning: (utandningen ska vara dubbelt så lång som inandningen, istället för att andas orytmiskt då vi håller andan tex när vi koncentrerar oss)
  • Tyst andning: (harklingar, snarkningar, suckar är alla ljudliga andetag)

Mellan de träffarna andningstränar du hemma under 28-dagar för att bli medveten om hur du andas och helt enkelt lära dig att andas bättre för att må bättre. Du tränar med andningsverktyget Relaxatorn, tejpar munnen på natten för att säkerställa att munnen är stängd och har fysisk aktivitet med stängd mun. För att en förändring ska vara möjlig tränar du under 28 -dagar för att vänja kroppen vid att andas bättre.

På träffarna får du också dela med dig av hur andningsträningen går och får stöd och råd om du stöter på motstånd så att du kan fortsätta träningen.

Upplägg för kursen medveten andning:

  • 4 träffar á 1,5 timme- kurserna startar kontinuerligt under året.
  • Mellan träffarna andningstränar du enskilt under 28 dagar.
  • På träffarna får du också dela med dig av hur andningsträningen går och får stöd och råd om du stöter på motstånd så att du kan fortsätta träningen.
  • Investering: 1700 kr inkl material

Upplägg för enskild andnings coachning:

  • 3 träffar á 60 min- tiderna bokas in efter ditt behov. Kan även ges digital.
  • Mellan träffarna andningstränar du enskilt under 28 dagar
  • På träffarna går vi igenom hur andningsträningen går och du får stöd och råd om du stöter på motstånd så att du kan fortsätta träningen.
  • Investering: 2600 kr inkl material

Tips!

  • Tidigare deltagare har använt arbetsplatsens friskvårdsbidrag till avgiften.
  • Det är också möjligt att dela upp avgiften, om du säger till i förväg.
  • Följ länken http://www.medvetenandning.se om du är nyfiken på vad medveten andning innebär.

Målgrupp: Intresserade personer som vill må bättre. Har någon typ av andningsrelaterade problem såsom stress, sömnproblem, astma, oro, ångest, smärta och värk och som vill göra en förändring för att må bättre.

Boka en föreläsning om Medveten Andning        

Hur vi andas de 1000 andetag vi tar varje timme påverkar varje liten del av vårt, våra tankar, känslor och fysiska kropp. Många har en andning med stor förbättringspotential. Du kanske är en av dem?

På föreläsningen får du mer kunskap om hur du ska andas bättre för att må bättre. Att sänka sin grundstress för att få en lugnare kropp och själ är grunden i medveten andning. Medveten andningsträning är ett effektivt verktyg vid sömnproblem, stresshantering, hjärtproblem, träning, viktnedgång, rädslor, astma och allergi.

Om du vill boka en föreläsning till din förening, arbetsplats, kamratgrupp eller något annat event, kontakta mig för offert.     

Välkommen!